Miért forszírozzák ezt a "testvérpár" dolgot? Ha valamit, ezt azért viszonylag könnyű kideríteni. A nagykövet/konzul keverés sem érthető, de gyakori fogalomzavar...
Belátom, hogy ebből a képből a laikus semmilyen következtetést nem tud levonni a becsapódást megelőző haladási irányról. A r.gép (roncs) részei sem azok, amiket először gondoltam. Szóval az utolsó manőver ettől még lehetett akár merőleges, akár párhuzamos (valamint azok között bármilyen szöget bezáró) a magasfeszültségű távvezetékhez képest. Akár volt utóbbiaknak valamilyen zavaró szerepük, akár nem.
Már nem annyira kell monogramozni, kezdik lehozni a nevét. Hihetetlen, hogy belinkelik az életrajzát amiben ott áll hogy konzul, de nagykövetnek nevezik.
egy barátomnak volt (és most is van) Extrája. azt mondta, hogy motorleállás esetén egy téglát vezetsz, közvetlenül maga alá esik a gép, hozzá képest a Wilga egy vitorlázó repülő. (szimmetrikus a szárnyprofil, alapból nem termel felhajtóerőt) elvileg van egy 6.2-es siklószáma 90 csomónál, de arra azt mondta, hogy az a szám kizárólag a handbookban létezik. lecserélte egy 330LT-re, amit az Extra "túrázásra is" szán. (full glass, motoros székek és pedálok, robotpilóta, csomagtartó...) sokkal kényelmesebb. ennek a szárnya már vízszintes repülés esetén is ad némi felhajtóerőt, "valamivel" kezesebb. egy ici-picit siklik is, de ez sem átlagos tudású pilótának való. úgy fogalmazott, hogy ebben motorleállás esetén már van annyi ideje, hogy kinézzen az ablakon, hova fog leesni. 500 láb felett meg már egy rövid imát is el lehet mondani. nem is repül vele semmilyen terep (víz, erdő, hegy) felett, kizárólag csak olyan helyen, ahol egyből letehető. nyilván egy Besenyei Péternek van különvéleménye az álló motorú Extra vezetéséről, de hétköznapi, halandó pilóta kb. annyit tud tenni, hogy megpróbálja "kerék lent, kabintető fent" állapotba hozni, mielőtt talajt fog.
MJ nem volt oktató, tehát nem lehetett növendéke, csak utasa. Nem a testvére volt.
A gép az a gép, amivel Bessenyei valaha repült, tőle vette meg.
Rendszeresen műrepült vele, egy-két hetente évek óta, ezért vette. Civil módra műrepült, magasan, kis terhelésekkel, egyszerű figurákat. Egy valamikori műrepülő válogatott kerettag (TG) képezte. Mindig a biztonságos oldalon maradt, ezt kereste a repülésben, az előrelátó, körültekintő, fegyelmezett tevékenységet.
Valahol szingapúri nagykövetnek írták, de nem, konzul volt, 2013-14 között.
Valószínűleg kompozit anyagokból van a nagy része.
Nyilván nem siklik túl sokat azzal a kis oldalviszonyú szárnyával, de azért nem orral lefelé áll bele a földbe. Szerintem kábé az épp alatta lévő terepre le tudja tenni magát, ha kell.
Bocsi, nem függőleges, hanem vízszintes vs. . Mindez tul.képpen fejjel lefelé, ha jól látom. Baromira érdekes számomra, hogy milyen "pozdorja" + hab-jellegű anyagokat látni a roncsból. (Meg persze, hogy láthatóan semmilyen tűz, pláne robbanás nem volt.) Nyilván könnyű és erős anyagokból van egy ilyen repülőgép, de akkor is furcsa, ami látszik. Mintha farost-lemez lenne. (Tudom, nem az..., csak úgy látszik.) Majd a hozzáértők felvilágosítanak, hogy mit látok és mik ezek az anyagok.
Másik kérdésem: leálló motorral ezek mit tudnak? Gondolom, a siklószám itt nem "tart a végtelenhez"; Műrep. gépek motorerőből oldanak meg mindent (is)... Jól gondolom? Vagy pont nem?
Igen, most a legutóbbi (egyik) képen a géptörzs és a függ. vs. maradványai párhuzamosan állnak a távvezeték-pár vonalával. Így valóban kevésbé valószínű, hogy azok útban lettek volna egy műrepülő figuránál. A függőleges becsapódás, számomra egyébként valamilyen műrepülést valószínűsít. Dehát miért ne? Ez a gép erre van. (Volt :((()
Ott voltam, bár az esést pont nem láttam, csak az előzményeket. Az élénk szélben nem tudott előre menni a hegytől, megpróbálta egy tisztásra letenni magát a hegyoldalban, 2-3 méteren túlfékezte az ernyőt, átesett. 12. csigolya és csuklótöréssel vitték a hatvani kórházba.
A cikkben látható kék-fehér ernyő a leszállóban akadt fára, neki semmi baja. A sérülté piros színű.
A Siklórepülő Szövetség pedig azért nem tudott az esetről, mert nem az ő tagjuk, hanem a HFFA-é.
Valahol korábban írták, hogy 19 éves volt a másik áldozat. (Ebből lett gyanús, hogy esetleg oktató & növendék, habár a 19 éves kor talán kevés egy ilyen spéci géphez, ... nem tudom.) Most viszont már több helyen olvasom, hogy testvérpár ... :(
Akkor valami nem stimmel, mert Dr.M.J 61 éves volt. Nemigen lehetett 19 éves testvére.
Ahogy (máshol) olvasom, egy ilyen nagyfeszültségű távvez. oszlop magassága 42-64 méter; Tehát akár 15-20 emelet ... És ez nem egy-egy torony, hanem gyakorlatilag ilyen magas, - jelen esetben párhuzamos, - két "kínai nagyfal". Ha közéjük esik egy manőverező (mű)repülőgép, akkor - a magam részéről - egyáltalán nem zárnám ki, hogy "útban voltak", valamilyen szempontból.
Persze, ezt nemhogy én nem tudhatom, de esélyesen soha nem is fog kiderülni. Szemtanúkról sincs hír...
Az egyik képen látszik, hogy a szárnyakból csak a kilépőél áll ki a földből, minden más bevágta magát. Úgyhogy nyilván függőlegesen csapódtak be nagyon nagy energiával, az meg nem a vezetéktől volt.
Csak halkan jegyzem meg, hogy attól hogy valami (pl. távvezeték) nem sérül egy balesetben, ettől még a bekövetkeztében közrejátszhat. (Ld. váratlanul kiugró állat a közúton... Az autós meghalhat egy szerencsétlen manőver miatt, míg az állat "vígan" elszalad.) Nyilván az elektromos távvezetékek "váratlanul" nem ugrottak elő, de egy szerencsétlenül megválasztott manővernél lehet szerepük: "ha nincsenek ott - kiadja, így meg nem..."
A helyismeret - természetesen - ellene szól mindennek.
Mi-8/Mi-17 helikopteren hivatalosan legalább 3-4 fő van: pilóta (parancsnok), másodpilóta, fedélzeti mérnök és esetleg még raktér felelős is (loadmaster).