Május 25-én, szombaton a Magas-Tátrában, a Hunfalvy-hágó (Chata pod Rysmi) közelében lezuhant egy OK-STR rendszámú Robinson R44 Raven helikopter - írja a parameter.sk.
Szemtanú : Nem voltak jók a repülési körülmények, sejtettem, hogy baj lesz. A helikopter egy kis hómezőre esett, ez volt a fedélzeten lévők nagy szerencséje.
A helikopter baleset szombaton 19:00 és 19:15 között történt.
Ekkor több szemtanú is ott volt a helyszínen.
Elmondásuk szerint a helikopter a baleset előtt legalább egyszer átrepült a menedékház felett, és megpróbált leszállni a helikopter-leszállóra, amely a házikó közelében található.
A gépen láthatóan problémák voltak.
Amikor a pilóta nem érte el a szükséges magasságot, a gép jobbra fordult egy lejtős hómezőre, ahol borulni kezdett, és a légcsavarlapátok megkavarták a havat.
A szemtanúk szerint a legénység tagjai később technikai problémákról beszéltek
Nyilván az olvtársak nálam sokkal jobban tudják, de értelemszerűen nem egy egyszerű süllyedés okozott ekkora gondokat.
At 07:49:40 hr, the aircraft experienced a rapid change in G as recorded vertical acceleration decreased from +ve 1.35G to negative (-ve) 1.5G, within 0.6 sec. This likely resulted in the occupants who were not belted up to become airborne.
At 07:49:41 hr, the vertical acceleration changed from -ve 1.5G to +ve 1.5G within 4 sec. This likely resulted in the occupants who were airborne to fall back down.
The rapid changes in G over the 4.6 sec duration resulted in an altitude drop of 178 ft, from 37,362 ft to 37,184 ft. This sequence of events likely caused the injuries to the crew and passengers.
"A G-Force az angolban nem a gravitációs erőt jelenti, hanem a pillanatnyi (bármilyen eredetű és irányú) gyorsulásnak a gravitációs gyorsuláshoz való viszonyát és az ebből eredő erőt."
Rémes ez az elnevezés. Általában a "g force" az se nem g (gravitáció), se nem erő (force).
A dzsíforsz alapvetően egy gyorsulás 9,81 m/s^2-ben mérve. Szóval ha a gyorsulásod a = 29 m/s^s, akkor az kb 3 "g force". Persze az is igaz, hogy m*9,81 N a rád ható gravitációs erő, és hát a gyorsuláshoz m*a erő kell. Ezeket egymással elosztva kiesik az m és marad az a/g, ami egy mértékegység nélküli arányszám- Ráadásul ez az arányszám ugyanaz a ható erőkre és a tapasztalt gyorsulásra. Ezt nevezik "g force"-nak, ami egy rémes név, főleg, ha azt mondják, hogy "Forma-1-ben ebben a kanyarban a 4 g erő hat a vezetőre", de végül is amíg tudjuk mit jelent ez a mondat, addig azért lehet így teljes életet élni.
Szerintem csak annyi történt, hogy a cikk "szerzője" illetve fordítója (Baumgartner Benita) belélegezte a körömlakkot, és a legkisebb természettudományos ismeret nélkül (szándékosan nem mondtam szakmai ismeretet) összehozott egy ekkora faszságot.
Gondolom az eredeti szövegben G-Force volt.
A G-Force az angolban nem a gravitációs erőt jelenti, hanem a pillanatnyi (bármilyen eredetű és irányú) gyorsulásnak a gravitációs gyorsuláshoz való viszonyát és az ebből eredő erőt. Ezt a fordítási hibát amúgy szakemberek, repülős magazinok is rendszeresen elkövetik és irtózatos baromságokkal van tele az össze weboldal, magazin stb.
Gravitációs erőből egy van, azt pedig a Föld tömegvonzása hozza létre. Pont.
ha jól számolom, ez az 54 méter 4.6 sec alatt egy 2300 ft/min-es süllyedés. még 12-es vario sincs. viszonyításul, egy TCAS "RA - Increase descend" utasítására illik minimum 2500, inkább 3000 ft/min süllyedéssel válaszolni. a B777 süllyedése alapra húzott gázkarral 3000 ft/min. ha nem is volt kellemes, ez egy normál üzemen belüli süllyedés, és semmiképpen nem katasztrofális.
úgy valahogy. meg így kímélik a hajtóműveket is. sosem értettem minek tekernek be 95-105%-os N1-eket, amikor utazón úgy is mindig visszaállítgatják 80%-ra. :)
Wizz-es CC-sok már csak minket emlegetnek, a környező (európai) országok már leszoktak róla. és mi sem csináljuk már transzatlanti járatokon, mert jellemzően az olyan utasok már több nemzetközi járaton szocializálódtak korábban. a diszkontokon dívik még a szokás, ahova jellemzően 1-2 hazai iroda értékesíti a teljes csövet hazai utasok részére.
repülős körökben igazi hungarikumnak tartják. a cabin crew kifejezetten kínosnak érzi, a pilóták meg a zajszűrős füles miatt még akkor sem hallanák meg, ha áthallatszana az ajtón. jellemzően a CC szokta nekik utólag elmondani, ha már kiürítették a gépet.
Jöttem át fák felett/között ilyen közel és behúztam közben a saját se**emet is, na de sokkal jobb siklószámmal. Szóval ja. Tudtam hogy végül beért, de amikor láttam, nehezen hittem el.
Egy Cessna Turbo Centurion II. motor nélkül maradt Bankstownban a megközelítés alatt. Egy kopterről felvették, szép mentés. Ha kidobja a futót, biztosan fennakad: