Keresés

Részletes keresés

Pirat HUN23 Creative Commons License 2023.09.07 0 0 45114

Persze, hogy létezik, sőt a legtöbb nem versenyzésre használt hajó ilyen.

- Nézz bele a nagyvitorla nútjába, egyenes-e?

- Oldalmerevítők egyforma hosszúak-e? Grósz felhúzóval össze tudod hasonlítani, szerintem menni fog:)

5-10 fok különbséggel szerintem nem érdemes foglalkozni, ahogy feljebb írtam, sokan nem is tudják, hogy az egyik oldalon 40 a másikon 50 fokra mehetne:)

 

 

Előzmény: liftkeel__ (45111)
naiv_ Creative Commons License 2023.09.07 -1 0 45113

Én most inkább még vagy két hétig Görögországban vitorlázok...:), majd pihenten (vagy egészségesen fáradtan) belenézek a HSZ-be..:)

Bárkivel szívesen vitakozom - aki betartja a játékszabályokat:
- kultúrált hangnem

- személyeskedés - piszkálódás mentesen, tárgyszerüen

- s ha nincsen igazam -  el szoktam fogadni...

Előzmény: Szanya (45109)
Flagstaff Creative Commons License 2023.09.07 0 0 45112

Valamelyik irányban nem kell nagyobbat kormányozni az egyenes menethez? Elképzelhető, hogy a test alapból nem vízszintben áll?

Előzmény: liftkeel__ (45111)
liftkeel__ Creative Commons License 2023.09.07 0 0 45111

Létezik, hogy egy hajó egyik csapáson sokkal élesebb, mint a másikon?

Mentem vele több órát és egyértelműen ezt éreztem. 

Mit kellene mérni, vizsgálni ezeken kívül: veretek szimmetrikusak-e, dől-e vmerre az árbóc, ferde a keel?

 

 

 

Flagstaff Creative Commons License 2023.09.07 0 0 45110

Akkor nem a vizikresszt lapozgatja, hogy ideírja nekem okulásomra a partéltől mennyire lehet közlekedni? 

Előzmény: Szanya (45109)
Szanya Creative Commons License 2023.09.06 0 1 45109

Én Naivval nem szívesen vitatkoznék. Úgyis mindig igaza van. De ha nem, akkor is. Csak olyankor megsértődik, és nem olyan aranyos. :-)

Flagstaff Creative Commons License 2023.09.04 0 0 45108

Ám legyen. Továbbra sem reagáltál arra, amit kérdeztem egy állításod után. Válaszod tisztelettel továbbra is nagyon várom. 

A képen látható kisméretű foiler talpának két oldalán látható cseppet sem elhanyagolható méretű hullámok ott vannak, vagy csak optikai csalódások?

https://roadster.hu/app/uploads/2019/10/Gallery-1600x1067.jpg

Ebből a fajta elektromosból pár száz darab plusz néhány száz nagyobb teljesítményű elektromos kishajó biztos nagyon jót fog tenni a Balatonnak a közeli jövőben, ugyanis elektromossal lehet ott menni. Hogy konkrétan a vizisí tilos-e, arra nem emlékszem a HSz-ből (tilthatja más akár) nyilván ha nincs ami húzza (normál motorcsónak) vizisíelő sincs. Ugyanakkor az elektromos már képesek húzni így még akár meg is jelenhetnek a Balatonon (egyéb tiltás hiányában).

 

Előzmény: naiv_ (45106)
DonQuijote Creative Commons License 2023.09.04 0 1 45107

Laktam Minnesotában (land of 10000 lakes), na ott mind a tízezer tavon ez ment, három külmotor, többszáz lóerő, zaj, bűz, meg kaotikus hullámzás (mondjuk akkor pont nem volt hajóm, csak szörföm). A Balatonon meg a tengeren kifejezetten szeretem bő széllel meglovagolni a hullámokat, de amikor teljesen kiszámíthatatlanul interferál 10 különböző irányból érkező meredek farhullám, na azzal semmit nem lehet kezdeni.

Előzmény: Flagstaff (45105)
naiv_ Creative Commons License 2023.09.03 -1 1 45106

Folyamatosan elbeszélünk egymás mellett, aminek nincsen értelme. Én egy dologról beszéltem, a balatoni motorcsónakázásról, illetve az e csónakokról(skiló és szárnyasok), te hol V8-as motorokról, hol fánkozásról, vizisíről+vadorzókról(nem tudom hol) - ezek tilosak a Balatonon - leszámítva az épített pályákat(wake board), ahol viszont nincsen húzó csónak, s zárt a pálya...

Előzmény: Flagstaff (45105)
Flagstaff Creative Commons License 2023.09.03 -1 0 45105

Talán próbáld értelmezni, amit leírtam.

Eléggé világosan leírtam hogy SZÁNDÉKOSAN kitrimmeli a vízből a hajótestet, hogy HULLÁMLOVAGOLNI lehessen (nem vízisíelni, az ciki) vonókötél nélkül a hajó farhullámán!

De amikor fánkot húz, akkor is a minél nagyobb farhullámra gyúrnak, hogy a fánkot azon keresztül húzva legyen "élmény" a rajta levőknek. Mindenki más meg telibe van sz@rva, ŐK épp szórakoznak.

Szövegértelmezéssel komoly bajok vannak...

Ja! Továbbra is várom a HSz vonatkozó rendelkezéseit az előző kijelentésedre.

Előzmény: naiv_ (45104)
naiv_ Creative Commons License 2023.09.03 0 1 45104

Egy jó megtervezett motorcsónak (pláne, ha elekromos - lévén kevés van az üzemanyagból) nem túrja a vizet, hanem siklik.

Előzmény: Flagstaff (45102)
liftkeel__ Creative Commons License 2023.09.03 0 0 45103

Magam sem hittem volna, de tegnap láttam a dunán egy sárnehéz fateknőt, gyakorlatilag egy deszkadoboz volt, lapos fenékkel, egy irdatlan motorral. Az orra kb fél-1 méter magasan volt víz felett, a faránál a palánkja nem látszott, vízszint alá ment. Tolta ki oldalra a Dunát maga alól.

A farhulláma tényleg bukóhullám volt, nem kicsi.

Előzmény: Flagstaff (45102)
Flagstaff Creative Commons License 2023.09.02 0 0 45102

Bocs még reggel van az előzőről lemaradt.

"Ez így lesz a nagytestvérükkel is -  mert nincs az az akkumulátor (jelenleg) amely a vizettúró verziót működtetni tudná"

Nos ez így ebben a formában a legkevésbé sem igaz.

https://e-hajocenter.hu/hu/hajo/frauscher-740-mirage-air

A nagyobbik hajtáslánccal mind a végsebesség mind a végsebességen elérhető hatótáv értelmezhető akár balatoni viszonylatban is és ha nem maxon túrja neki az ember akkor akár keresztben át lehet szelni egy töltéssel.

Előzmény: naiv_ (45100)
Flagstaff Creative Commons License 2023.09.02 0 0 45101

"Egyrészt a vizikressz is szabályozza a mozgásukat, a parttávolság függvényében"

Bemásolnád az erre vonatkozó részt a HSz-ból, valamint azt a részt ami alapján ezek a vízi járművek be vannak kategorizálva, ha kérhetem?

Előzmény: naiv_ (45100)
naiv_ Creative Commons License 2023.09.02 0 0 45100

Egy szárnyas siklóhajó nem kelt brutális hullámokat. Nézd meg azokat a szárnyas E deszkákat, amelyek már most is szaladgálnak, a Balcsin is - gyakorlatilag nem hagynak maguk után nyomot.
Ez így lesz a nagytestvérükkel is -  mert nincs az az akkumulátor (jelenleg) amely a vizettúró verziót működtetni tudná... (Dunán, tengeren sok szárnyast láttam, minimális a hullámkeltésük, ha már siklanak).
Az, hogy jó-e, ha sok 30kn-val szaladgáló E csónak lesz a vizen? -  más kérdés. Egyrészt a vizikressz is szabályozza a mozgásukat, a parttávolság függvényében, másrészt betennék módosítást ebbe, amely mondjuk 1 km-re korlátozza a a 10kn feletti használatot ilyen esetekben -  felette kemény büntetés - s ezzel meg lehet fogni a problémát.

Előzmény: Flagstaff (45099)
Flagstaff Creative Commons License 2023.09.01 0 0 45099

A Balatonon, ha az tényleg hullámzik, kétlem hogy egy 60-70 kilós versenyjolléval pár percnél tovább kint lehetnél (edzést, versenyt leszámítva). Ugyanis ilyen esetben viharjelzés van, abban meg jolle nem lehet kint, ergo azonnal kizavarnak amint észrevesznek.

Egy 3-4-5T-s 30 láb vagy afeletti hajóval nyilván engem sem zavarna különösebben semmi, a vizsgánkon azért nem egyedül voltam akinek kicsit túl sok volt a Balaton látványa. Egy B25-tel azért csak sikerült, de az a másodfok nem véletlenül volt feltéve, nem sok bátor hajós volt kinn a vízen.

És ezek a hullámok nem motorcsónak által keltett hullámok voltak, a hullámhossz egészen más.

Egy kitrimmelt siklóhajó, aminek a farhullámán HULLÁMLOVAGOLNAK (nem vízisíelnek, az nem elég menő) hidd el tud durva hullámokat kelteni, nem a hullámok magassága a legfőbb gond hanem a hullámhossz. Szélcsendben vagy nagyon minimál szélben épp csak manőverképesen egy cseppet sem vicces. Én tudom hogy nem tudunk felborulni (persze a jolléval igen), de a svert csattogása a svertszekrényben, a baum ide-oda lengedezése a sottkorbács csapkodása engem zavar, a hajó hánykolódása meg a nejem. Mindennek tetejében ugye azért megyünk ki, hogy a szelet, a napot, a víz csobogását, a madarakat (mondjuk úgy a csendet) halljuk, nem azért hogy a V8-as motor ordítását.

Irigy meg nem vagyok, nem izgat ki mire költi a pénzét, csak az ha néhány buzi a saját prosztó szórakozásával emberek tucatjainak a pihenését teszi tönkre önző módon (hanghatás-hullámkeltés  az úszóknak-kajakosoknak-SUP-osoknak-jollésoknak nem barátja). Ha már annyira fussa akkor lehet elhúzni a Tisza-tóra, nincs messze és ott veretheti neki amíg tart a benzin, nem egy széltében talán 1km, leghosszabb egyenes távon talán 3km-es tavon kell jaszkarizni.

Brutál erős elektromosat még nem láttál, majd fogsz, innen indult ez az egész "beszélgetés".

Előzmény: naiv_ (45097)
HUN-12214 Creative Commons License 2023.09.01 0 0 45098

Onnan indult a beszélgetés, hogy a Sopi 20-25 (30?) csomóra képes foileres elektromos motorost fog gyártani.

Ez engem pl jobban zavar és tágabb értelemben véve környezetszennyezőbbnek gondolom a Balatonon, mint pl egy kis vitorlás dízelmotor használatát. 

Előzmény: naiv_ (45097)
naiv_ Creative Commons License 2023.09.01 -2 0 45097

- nem láttam még brutál erős elektromost a Balatonon, edzőhajót, vizitaxit annál többet - ezek nem elektromosak.

"...keltve méter közeli BUKÓHULLÁMOT ver, két-három méteres hullámosszal. Félelmetes" ...ne misztifikáljuk a dolgokat, aki vitorlázik, nem fél a széltől, s a hullámoktól, amellett a Balatonon nem láttam még olyan hullámokat, amelyek érzelmeket keltettek volna bennem...

- e-csónak - nem fáj, nem inkább az írigységi faktorról van szó?

Előzmény: Flagstaff (45095)
naiv_ Creative Commons License 2023.09.01 0 0 45096

Nekem az ecsónakokkal semmi bajom. A belsőégésüek száma, és használata viszont szaporodik.

Előzmény: HUN-12214 (45094)
Flagstaff Creative Commons License 2023.09.01 0 0 45095

A sporteseményeket, edzéseket lehet (és kell is) biztosítani motorossal. Ehhez ahogy írták külön engedély kell és amennyiben jól tudom, az edzésekre ki kell vezényelni a biztosító hajót, ezt pedig valami könyvben vezetni is kell. Ezek a motorosok NEM kedvtelési célból vannak tartva. NEM vontat(hat)nak vízisíelőt és NEM ordít róluk napjaink sz@rjai egynyári "slágerek". Kialakítását tekintve ha jól rémlik RHIB-nek vagy más puhafalúnak kell lennie, különben nem kapja meg a mentőmotoros minősítést.

 

Ellenben a brutál erős elektromosokkal valószínűleg nem Pista bá' fog kimenni pecázni a nádszélbe. Valahová tenni kell majd őket, biztosan nem a parton lesznek tárolva, ezzel minden bizonnyal a vitorlás kishajók további kiszorulása következik a kikötőhelyekről, mert ezek a motorosok nem a 3x-4x lábas hajók helyeire pályáznak, akinek meg "fussa" rájuk nem okoz gondot a kikötőhely árának a kiköhögése.

Nálunk elég kicsi a tó, a hullámok ezért garantáltan közel vannak. A jollémmal konkrétan nagyon komoly küzdelem nem felborulni ha oldalba kapom (pici szélben korlátozottan vagyok manőverképes) de még a Venust is rendesen megcibálják a hullámok, amik a szél által keltett hullámokhoz képest magasabbak és nagyon rövid a hullámhosszuk. Ha pedig sikerül úgy manővereznie a motorosnak, akkor bizony egymást erősítő hullámokat keltve méter közeli BUKÓHULLÁMOT ver, két-három méteres hullámosszal. Félelmetes.

Előzmény: naiv_ (45093)
HUN-12214 Creative Commons License 2023.09.01 0 0 45094

A sportegyesületek motorosai (és a mentőhajók, vizitaxik, stb) külön kategória, speciális engedéllyel mennek. (Más kérdés, hogy az engedély kiadása és a használat ellenőrzése mennyire szigorú.)

 

 

Elektromos motorcsónakot (kishajót) viszont mérettől és teljesítménytől függetlenül, korlátozás nélkül lehet használni.

Előzmény: naiv_ (45093)
naiv_ Creative Commons License 2023.09.01 0 0 45093

...nem biztos, hogy értettél, minden ilyen katamarán után lohol egy motorcsónak...

Előzmény: Flagstaff (45092)
Flagstaff Creative Commons License 2023.09.01 0 0 45092

A mondat tartalmaz két nagyon lényeges kifejezést. Az egyik a VITORLÁS a másik a VERSENYkatamarán.

Előzmény: naiv_ (45091)
naiv_ Creative Commons License 2023.09.01 0 0 45091

Nem lesz egyszerű, mert a vitorlás versenykatamaránok száma nő...

Előzmény: Szanya (45089)
HUN-12214 Creative Commons License 2023.08.31 0 1 45090

Arra azért mindig vigyázott, hogy a külföldi konkurencia alatt maradjanak (jóval) az árai. Sőt, szerintem a közvetlen hazai vetélytársaknál sem volt drágább és mindig olyan érzetet tudott kelteni, hogy ad valami extrát :)

Előzmény: Szanya (45088)
Szanya Creative Commons License 2023.08.30 0 1 45089

Vagy csak a motorcsónakok számának maximalizálása. 

Előzmény: HUN-12214 (45087)
Szanya Creative Commons License 2023.08.30 0 1 45088

Ő arról híres, hogy nagyon drága hajókat épít olyan megrendelőknek, akiknek nagyon drága hajókra van szükségük. Ebben ő a legjobb itthon. 
Egyébként nagyon bírom. Tök jó vele beszélgetni vitorlázásról. 

Előzmény: mosogep-szerelo (45080)
HUN-12214 Creative Commons License 2023.08.30 0 1 45087

Szivem szerint egyetertek Veled. De az ilyesfele kontrollt altalaban nem a szabadpiacra, a profitorientallt vallakozokra kellene bizni, hanem a kozhatalom gyakorloira. Vagyis megfeleo szabalyozas  kellene. Mint pl. a siklasra kepes motorosok tiltasa.

Előzmény: mosogep-szerelo (45085)
Flagstaff Creative Commons License 2023.08.29 0 0 45086

Ha ő nem, akkor hamarosan lesz más, aki megteszi, aztán az keresi sz@rrá magát.

Egy dologgal lehet ezt megfogni. Max 20Le villanymotor a Balatonra (örüljenek neki hogy mehetnek egyáltalán motorral) törvényt rá, oszt jónapot. Mondja bárki, hogy azzal már nem lehet hajókázni. Egy "nyamvadt" 70 librás motorkával mozgatom a hajóm, lehet talán 0,5kW-os is. Jó, nyilván hullámzásban, erős szélben nem tudna mit kezdeni vele, de akkor is több mint 1T 0,5kW-tal. A "gázkar" meg fél állásnál ritkán van jobban megtekerve. Ma egy kb 8x4m-es stéget húztunk (nem egészen húzás, mellévett alakzat volt) vissza a helyére, mert valahogy sikerült neki felülbírálnia a tulaj által kijelölt tartózkodási helyét. Harmadgázzal mégis értelmezhető tempóban vittük vissza a szökevényt.

Előzmény: mosogep-szerelo (45085)
mosogep-szerelo Creative Commons License 2023.08.29 0 0 45085

Nem vitatom a zsenialitását, sem az üzleti érzékét, de ha a világ rossz irányba halad, azt fékezni kéne és jó irányba terelni, nem rádobni még egy lapáttal, főleg egy vitorlázónak!

Tudom romantikus vagyok, majd felébredek, ha a bilibe lóg a kezem! :(

Előzmény: HUN-12214 (45084)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!