Hát, nem tudom. Szerintem ez a pozíció önmagában (vagyis hogy a fallkötél a forstag felett húzza a pörgettyűt, félig rá van tekeredve a kötél, ha jól értem) nem indokolja, hogy megszoruljon. Ha minden más ok, így fel kell menni a vitorlának. Én egy szezonon keresztül húztam fel a fock-ot a 7/8 spi fallal, ami a forstagbekötés fölött jön ki az árbócból, mert a fock csiga megszorult. Nem a legjobb megoldás, de nem éreztem , hogy akár csak egfy kicsivel is több erő kellene így.
Vagy a vitorla lett felülre a fall alulra kötve? Úgy 180 fok? Az elég gáz, de szvsz fölmenni még úgy is fölmegy , ha a vitorla nem szorul :)
egyetértek az aluprofilok csavarjait(imbusz) utána kell húzni. De ettől még elakad félúton a vitorla, felhúzás közben. Hogy miért, már azt is sejtjük, a fall és a vitorlabekötés rözítő pontjai valamely oknál fogva 180-fokra kerültek, egymáshoz (hibás pozíció), így forgató nyomaték lépett fel a tengelyre merőlegesen, a henger így "önzáróvá" vált... Ha azonos oldalra visszatesszük a felhúzót és a vitorlabekötést a csúszóhengeren, a dolog működni fog...(:)
Akkor szokott ilyen lenni, ha a profilforstag elemek toldásánál kilazul a kis hernyócsavar. Elvileg ezeket menetrögzítővel be kell ragasztani, de attól még előfordul.
Vagy akkor akad el, ha alul kijön a nútból a vitorla (gyakori, ha nincs etető), vagy fönn berágódik és leblokkol a fordítócsiga, de ilyenkor nem tépi szét a pörgettyű a profilt. A Plastimo forgók maguk is könnyen szétesnek, de az úgy látom, nem olyan. És akkor nem forog, de csúszni csúszik általában.
A száraz teflon spray az jó. Sőt, az a jó.
Én nem engedem, hogy csörlővel húzzák a fallkötelet ilyen méretű hajón, csak az utolsó 10-20%-ot. Főleg nem elektromos csörlővel, az visz mindent is :) Ennek kézi erőpvel is menni kell majdnem teljes magasságig. Érdemes a vitorlafelhúzás előtt üresen felhúzni a fockroller felső forgóját, hogy nincs-e akadás (valami kötelet rákötni, hogy le lehessen húzni) Én egyébként télen eleve felhúzva tárolom, hogy a fallkötél be legyen húzva az árbócba.
Hétfőn este volt a német Arte tévén egy hosszabb műsor a Gibraltár környéki orkákról. A felmérések szerint szinte kizárólag vitorlásokat támadnak meg, de akkor is, ha motorral mennek. Katamaránt is. Az összes támadás a kormánylapát ellen történt. A támadások helye nagyobb részt a szorostól nyugatra volt, de sok volt a keleti oldalon is. A part mellett és a szoros közepén szinte nem volt akció (mondjuk a vitorlások éppenséggel általában kerülik a közepét és a szélét...) Most azt próbálják kideríteni, hogy melyik példányok vesznek részt a buliban. A foltjaikról azonosítani lehet őket. A támadások okát nem tudják. Találgatnak, néha igen látványos módon.
Vitorlásunkat tegnap készítettük fel a tavaszi üzemre.
Meglepetésként a kb. > 40m2-es genuát nem sikerült felhúzni a forstagra (több év alatt eddig nem tapasztaltunk ilyet). A rollos vitorlát türelmes etetéssel (teflon sprayjel) és fokozatos felhúzással (fall) próbáltuk beetetni a sok, kb. 2m-es aluminium profilból álló (15m magas az árbóc, tehát az átlója ennél jóval több). speciális hengerszerű, sokszor hornyolt alu profilra, kb. félúton elakadt (~8m). A felső sarkot tartó hengerszerű idom, a melyben forog a forstag leblokkolt, annyira, hogy intenzív húzásra elemelte egymástól az utolós, bennefoglalt profilt, 1-2 cm-es rés keletkezett, ami a leszerelést sem könnyítette meg (feladtuk egy idő után mert sötétedett).
- Vajon mi lehet az oka?
- Megfelelő kenőanyag a teflon spray (WD40-et nem használunk porszívó hatása miatt), vagy van jobb?
- Amire utólag még gondolok, de már nem próbáltuk ki, az achterstagot jobban megfeszíteni, így a forstág "kötélgörbéje" kisebb ívű lenne, s két idom között talán kisebb lenne a "hajlásszög" (>1 fokokról beszélünk), s kevébé blokkolna a henger idom?
...ez olyan Andamán tengeres, Thaiföld... szeretem ezt a környéket, nyugalom, csend, semmi nyüzsgés - az árapállyal, s a sok rákcsapdával nem árt vigyázni...
Igen, mert kori az aljuk , stabilabbak, áramvonalasabbak (fekszik a dolgozó) és nagyobb a vitorlájuk, de azárt jó móka lehet, de fel is kell öltözni, gondolom..:)