Sziasztok!
Nagyon meguntam a német érdekeltségbe tartozó magyar autós újságok cikkíróinak őrült elfogultságát, dilettantizmusát és hazudozását. Elhatároztam, hogy ebben a topicban néhány példát sorolok fel, amelyből kiviláglik a sanda hátsó szándék, mellyel az amerikai és japán konkurenciát igyekeznek lejáratni, míg a leggagyibb német termékeket is az egekig magasztalják.
Hozok rögtön egy példát Mr. Hányinger tollából (Csikós Zsolt), aki az az auto motor und sport magyar kiadásának januári számában (autó magazin) egyáltalán nem rühell adatokat hamisítani, és tényeket megváltoztatni. Az alábbiakban a két oldalas cikkből halásztam elő a legkirívóbb hazugságokat, melyekkel Hányinger az amerikai autóügyekben járatlan magyar olvasókat akarja megvezetni. És ehhez a listához képzeljük az is hozzá, hogy a két oldal kb. 2/3 részében fotók találhatók:
"Európában, ahol mérce az Alfa motor, a BMW-futómű és a Volvo-hifi, máshogy vélekednek erről az utóbbi időben halványszürkévé fakult amerikai autó-ikonról."
1. Érdekes, de ez a halványszürke amerikai autógyártás a felsoroltakból már bekebelezte a Volvót (Ford), részben most készül a Fiat-konszernnel együtt bekebelezni az Alfát (DaimlerChrysler) és a BMW-t (Ford).
2. Európában nem az Alfa-motor a mérce, hanem a hengerenként 2 szelepes, 11-12 liter fogyasztású VW motor, ugyanis ebből fogyott a legtöbb.
3. Európában nem a BMW futómű a mérce, mert a BMW világviszonylatban is a kis gyártók közé tartozik, és csak kevesen engedhetik meg maguknak ilyen autó birtoklását. A Golf és a Astra futóműve a mérce, ugyanis ezekből a típusokból adtak el a legtöbbet, és nem a legjobból, a BMW-ből.
4. Mi az a Volvo-hifi? Ez a márkája talán? Csak azért kérdem, mert az amerikai piacon általánosan bevett a 2-500 Wattos teljesítményű csúcshifik használata, amelyekkel fényévekkel kőrözik le az európai átlagot. Éppen erre a legkényesebbek talán az amerikaiak.
A ámokfutó újságíró tovább folytatja:
"...a Ford megelégelte, hogy az amerikai autógyárakat ma legfeljebb csak pickup-gyártásra és giga-terepjárók tervezésére tartják képesnek Európában."
És nyilván senki nem látott még Stratusokat közlekedni, és senki nem hallott a Cadillac világverő technikai újdonságairól. Ha ez így lenne, éppen az ilyen hasonszőrű újságíróknak lenne köszönhető, mint Csikós.
Belekezd a Ford Mustanggal kapcsolatos hazudozásba:
"A nyolchengeres, 4,6 literes teljesítménye 260 lóerőre kúszik fel, ami 35-tel több az eddiginél."
Ez annyira igaz, hogy az eddigi 4,6 literes, V8 blokk 320 lóerőt teljesített. Mr. Hányingert azonban ez egy percig sem zavarja, fő az, hogy lehúzza az előd és az utód teljesítményét egyaránt. Természetesen a Mustang Cobra R már gyári változatában is 385 lóerős, de ezt a zsurnaliszta már jobbnak látta elhallgatni. Jobb, ha nem válik egy amerikai autó az álmok tárgyává.
Nézzük csak, hogyan emlékszik a "pártatlan" és "elfogulatlan" újságíró a kategóriát teremtő Mustang különböző szériáira:
"Amerika büszkesége, a Ford Mustang az első sorozat leköszönése óta szereptévesztés áldozata."
Nyilván az a 250 millió amerikai a hülye, akiknek az elvárására lett olyan a Mustang amilyen. Csikós persze jobban tudja (ezt is).
"1964. Kis tömege miatt a soros, hathengeressel is eléggé sportos volt az első Mustang. Eleinte lépcsős háttal és kabrióként is gyártották."
Tetszik érteni, ugye? Kis tömege miatt... Csak azt tudnám, akkor mire szolgált az a 300+ lóerő?
"1965. Egy évvel a sorozat bemutatása után már ferde háttal is készült a legszebb vonalvezetésű Mustang. Ebből lett a Shelby GT is."
Csikós igyekszik megelőzni az olvasó csodálatát a Shelby-Mustang iránt, így nem számol be róla, hogy kereken 360 lóerő szerénykedett az autóban. Ez még mind semmi, mert folytatja:
"Mach-I volt a második széria felirata. Az ólomcipős dromedár azonban nagyon messze volt a hangsebességtől."
Hát persze. Szintén elmulasztja megemlíteni, hogy az "ólomcipős dromedár" még erősebb volt, mint az elődmodell.
"Egyes Ford-kereskedők állítólag még nagyítót is adtak az apró harmadik Mustang mellé. A négyhengeres vinnyogása is vicces lehetett."
Egészen biztos hogy egész álló nap hasát fogja ez a jó humorú ember a röhögéstől, ahogyan az általa fénybe emelt négyhengeres német modellek "vinnyogását" hallgatja. De jó neki! Szeretnék én is ilyen vidám fickóvá válni...
Az ámokfutásra a '79-es széria bemutatása tett pontot:
"1979. Az orosz trolik illesztési pontossága és az albán munkásüdülők kényelme egyesült a szlovák formatervezéssel a negyedik szériánál."
Ez az ember a mai napig az egyik legismertett autós újságíró Magyarországon. Mi a véleményetek?
Boróka12, a kimoderált Caddy