Keresés

Részletes keresés

warr Creative Commons License 45 perce 0 0 106350

Indications are growing that Iranian president & foreign minister were gravely hurt in helicopter crash; President Raisi did not survive according to Western assessments, @N12News reports. No official confirmation yet of Raidi's condition.

Előzmény: martinaxe7 (106348)
DIE_ROBOTER Creative Commons License 2 órája 0 0 106349

Ez azért egy kicsit túl van tolva.

 

Az "áram alatt" valóban elég pontatlan, de a hálózatokat és a berendezéseket egyenáramúnak vagy váltakozó áramúnak (is) hívják a szabványokban és a jogszabályokban. Azért az kicsit hülyén hangzana, ha egy hálózatot csak akkor nevezhetnél ...áramúnak, ha éppen fogyasztó van rajta. 

 

Az áram a magyar nyelvben nem csak az áramló töltés megnevezése, hanem a villamosság egyik szinonímája. 

Előzmény: TtK (106339)
martinaxe7 Creative Commons License 3 órája 0 0 106348
feketefelhoo Creative Commons License 23 órája 0 0 106347

 

Előzmény: bárány (106345)
Kront Creative Commons License 1 napja 0 0 106346

nem kötelező olyat kötnöd, ahol a felelősségvállalás kiterjed erre. ha kötsz, jellemzően van önrész, még egyesületi biztosításoknál is. a biztosító, ha nem a konkrét burjánzó veteményt látja, könnyen arra juthat, hogy "nem esett kár". jellemzően a gazdák túlértékelik a kárukat, biztosító alul, az üzemeltetőnek az önrész miatt legjobb, ha ott sem volt. emlékszem, mikor az MRSZ először vette "emberszámba" a siklóernyősöket és sikerült az akkori szakág vezetőnek kiharcolni egy központi biztosítást (határozottan kedvező áron). akkoriban minden "falunapon" elmondták nekünk, hogy ez a biztosítás addig ennyi, ameddig nem történik fizetős esemény. hát, mondjuk, hogy nem is történt, hacsak nem volt vezetékszakadás vagy háztetőre szállás, mert ilyen helyekről nehéz észrevétlenül eltűnni. néhanapján előfordult, hogy úgy döntött egy terület gazdája, hogy a leszállóba "szőlőt telepít". kezdve a karókkal, majd esetleg később került oda növény is.

ennél sokkal elegánsabb, praktikusabb (és korrektebb) megoldás lenne, amit feketefelhoo írt.

Előzmény: bárány (106345)
bárány Creative Commons License 1 napja 0 0 106345

idehaza a veszekedés, hogy ki téríti meg a vetéskárt egy vitorlázó, ballon vagy kényszerszállt motoros után

 

Érdekes, én azt gondolnám, hogy ahhol ennyi esély van terepre (vetésre) szállni, ott sztenderd és kötelező biztosítás vonatkozik erre. Ezek szerint nincs ilyen? 

Előzmény: Kront (106344)
Kront Creative Commons License 1 napja 0 0 106344

simán el tudom képzelni. sokkal jobban hangzik, mint idehaza a veszekedés, hogy ki téríti meg a vetéskárt egy vitorlázó, ballon vagy kényszerszállt motoros után. siklóernyős tapasztalatom van, Svájcban rendszeresen nyírják, gyomtalanítják a leszállókat. olyan, mintha egy golf gyepre érkeznél. az igazsághoz hozzátartozik, hogy repülésbiztonság címén akadnak arrafelé túlkapások is. egy fülcsukást vagy egy merülőspirált is már levideóznak a helyiek (durvább elemekről nem is beszélve), mondván veszélyesen repülsz, és megy a feljelentés.

Előzmény: feketefelhoo (106342)
heted7 Creative Commons License 1 napja 0 0 106343

"itt ugye a dc-re gondolsz mint egyenaramra. az ac a valto."

 

Igen, persze, elírtam csak.

Előzmény: homerx (106329)
feketefelhoo Creative Commons License 2 napja 0 0 106342

Ha jól tudom az is "vészleszállás" jogi értelemben, bár lehet nem így nevezi a törvény.

 

(Úgy hallottam, hogy az alpesi országokban a vitorlázó szövetségek fizetnek bizonyos földtulajdonosoknak, hogy leszállásra alkalmas állapotban tartsák a földjeik egy részét)

Előzmény: Kront (106337)
XANTIi Creative Commons License 2 napja 0 0 106341

Ebben a formában is igaz.

Előzmény: TtK (106340)
TtK Creative Commons License 2 napja 0 0 106340

Helyesen: a feszültség alatt levő és a feszültségmentes vezető ugyanúgy néz ki - csak más a tapintása :)

Előzmény: XANTIi (106330)
TtK Creative Commons License 2 napja 0 0 106339

Arra próbáltam utalni, hogy nem szerencsés "áram"-ot írni/mondani "feszültség" helyett:

egyenáram 24 volt (a volt ugye feszültség mértékegység)

áram alatt felcsatlakoztani (míg nincs felcsatlakoztatva nem is folyik az áram)

megmijazmás :)

Előzmény: heted7 (106328)
XANTIi Creative Commons License 2 napja 0 0 106338
Kront Creative Commons License 2 napja 0 0 106337

egyértelműen az. arra kíváncsi lennék, hogy a szabályozás hogy nevezi, ha valaki vitorlázóval terepre száll "szélelfogyás" miatt. mivel az tulajdonképen egy normál repüzem.

Előzmény: feketefelhoo (106336)
feketefelhoo Creative Commons License 2 napja 0 0 106336

Lehetséges, de ettől ez még KÉNYSZERleszállás :)

Előzmény: Kront (106335)
Kront Creative Commons License 2 napja 0 0 106335

szerintem is csak ennyi. egy üzemanyagszűrő tényleg bár mikor eldugulhat (ezt írják oknak), még kellő karbantartás mellett is. a másnapi versenyét ki is hagyta, biztos nem önszántából. (még csak azt sem lehet mondani, hogy az 5 euros illetéket akarta megspórolni, mer tudtommal Pápa nem fogad "az utcáról beesőket")

Előzmény: XANTIi (106334)
XANTIi Creative Commons License 2 napja 0 0 106334

Ismert név, jó fotó. Ideális bulvár téma.

Előzmény: Jahno (106332)
Hattori Hanzo69 Creative Commons License 2 napja 0 0 106333

Kivéve James Bond, vagy Rambo, mert ők minden frekvencián, minden áramerősséget kibírnak. Én legalábbis így láttam ...

;)

Előzmény: Kront (106325)
Jahno Creative Commons License 2 napja 0 0 106332

Én ezt valami oltári nagy hakninak nézem, vagy nem is tudom, mert semmit nem tudunk meg róla, de fél percenként felbukkan valahol, mindenféle irányból.

Előzmény: feketefelhoo (106331)
feketefelhoo Creative Commons License 2 napja 0 0 106331
XANTIi Creative Commons License 2 napja 0 0 106330

A DC és az AC vezeték ránézésre egyforma. Csak a fogásuk kicsit más......

Bocsánat..

homerx Creative Commons License 2 napja 0 0 106329

itt ugye a dc-re gondolsz mint egyenaramra. az ac a valto.

Előzmény: heted7 (106328)
heted7 Creative Commons License 2 napja 0 0 106328

Off

Igazából nem. Arról ír Kront, hogy különféle tápsínek vannak a repülőn. Egy részük AC, egy részük DC. A DC sínek max 24 V-osak. Ez így korrekt.

Még annyi, hogy AC az ugye egyenáram, de persze egyenfeszültség is, mégis, egyenáramnak nevezzük.

On

Előzmény: TtK (106327)
TtK Creative Commons License 2 napja -1 0 106327

Off

Keveredik az áram és a feszültség fogalma :)

On

Előzmény: Kront (106325)
Kront Creative Commons License 2 napja 0 0 106326

hát nem. konkrétan 700-800 méterre van a pályaküszöbtől az a folyó, amibe beleestek. a videót nézve a Zvezda megint tette a dolgát tisztességgel, feltehetően nem a széken múlott a tragédia.

Előzmény: Jahno (106324)
Kront Creative Commons License 2 napja 0 2 106325

hát igen, ezt fogalmazhattam volna pontosabban is. egyenáram 24 voltig van a gépeken (akad 14 meg 12 is) e fölött meg váltóáram van. ezért tartunk mi a váltóáramtól. 28 voltos rendszerekre áram alatt is felrakom (a csatlakozós!) berendezéseket, egy eszközcsere vagy bekötés miatt nem feltétlenül áramtalanítunk (ne feszegessük, hogy ez mennyire előírásszerű). nagygépeken még a tároló bay/rack közelébe se megyünk, ha a szerelő nem áramtalanította le nekünk és (a szereléshez külön) nem földelte.

a frekvencia nagyon is számít. nem véletlen, hogy pacemakerrel lehetsz magasfeszültségű villanyszerelő is (kivéve légvezeték), míg repülőgépszerelő nem lehetsz. 400Hz-nél már olyan azonnali paralízis jelentkezik, hogy önerőből nem tudsz megmozdulni. 50/60 Hz-nél ez csak egy baleset rossz kimenetele. érdemes ránézni erre az ábrára: link

Előzmény: Ertet Lenke (106321)
Jahno Creative Commons License 2 napja 0 0 106324

"és a pilóták sikeresen elnavigálták sűrűn lakott terület fölül,"

 

Ahogy nézem itt azért olyan sokáig nem navigálgattak....

Előzmény: trizs77 (106323)
trizs77 Creative Commons License 2 napja 0 0 106323
csíkos-háTTú Creative Commons License 2 napja 0 0 106322

Az egyenáram valóban nagyobb veszély, ebben igazad van.

 

Váltóáram esetében:

"A frekvencia kb tökmindegy."

Ebben viszont nincs. Ez az adott helyzettől, és a balesetet szenvedő egyén fizikai tulajdonságaitól is függ. Én voltam már figyelmetlen, és elkapott a Tu-134-es 110V/400Hz-e. Rosszabb, mint a hálózati 50Hz. Szerencsére nem lett baj. De rosszabb a magasabb frekvencia.

 

És valóban nem az számít, hogy mekkora a feszültség. Az emberi test ellenállása pár MegaOhm nagyságrendű, ha az ember izzadt, akkor alacsonyabb. Az a lényeg, hogy az emberi testen átfolyó 0,1A áramerősség már halálos is lehet. Ohm törvénye alapján kiszámítható, hogy mekkora feszültség jelent már veszélyt.

 

A sztatikus elektromosság hiába sok-sok ezer Volt, egy sztatikus "generátor" kvázi belső ellenállása olyan nagy, hogy azt az emberi test is "túlterheli", így legfeljebb megcsíp, vagy feláll a szőt a karodon.

 

Előzmény: Ertet Lenke (106321)
Ertet Lenke Creative Commons License 3 napja 0 1 106321

ráadásul váltóáram, ami veszélyesebb.

 

Ne haragudj, ezt nem jól tudod. Az egyenáram baleset- és tűzvédelmi szempontból is veszélyesebb. 

Egyenáramú ívet nem egyszerű dolog megszakítani - az bizony fenn akar maradni. A váltóáramú ív a nullátmeneteknél megszakad magától - aztán újra gyullad, ha még elég közel vannak a fémek egymáshoz.

Áramütésnél hasonló a helyzet: ha egyenáram folyik keresztül valakin, az odaragad, a váltónál van egy kicsi esély elrántani az illetőt.

 

de ami durva, az nem a feszültség, hanem az utóbbiaknál a fix 400 Hz és a csatornánkénti 90-100 kVA.

 

A feszültség és a mögötte levő teljesítmény együtt a durva. A frekvencia kb tökmindegy.

Amikor a műszálas pulcsi szikrázik egyet, az csak kellemetlen, pedig ott többször tíz kV feszültség van, de szerencsére nem bírja a terhelést. Ugyanennyi kV a vasúti felsővezetékből garantáltan halálos, mert ott nagy teljesítmény van a drót másik végén, különben nem tudna elindulni a mozdony.

 

Előzmény: Kront (106317)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!