Keresés

Részletes keresés

csa1 Creative Commons License 4 órája 0 0 45439

Nem mentem el az eredményhirdetésre mert nem tudtuk mikor van :)

Mi kategóriánkba a 2. star lenyomta a másikat és a zufit is . Grat Bodinak jól ment !

Előzmény: pdicdiver (45438)
pdicdiver Creative Commons License 4 órája 0 0 45438

Hogy alakult a sorrend a befutónál? Csak jolle és nagyhajó kategória volt vagy külön értékelték a túrahajókat?

Előzmény: csa1 (45437)
csa1 Creative Commons License 4 órája 0 0 45437

Igaz!

Akkor velencénél köszöntünk el egymástól én a Schlz 22 ben voltam :)

Előzmény: pdicdiver (45436)
pdicdiver Creative Commons License 4 órája 0 0 45436

Egy Star-t  nem neveznék bútorszállítónak. :) Én a retró narancssárga Dehler Varianta kabinossal voltam.

Előzmény: csa1 (45435)
csa1 Creative Commons License 1 napja 0 0 45435

Akkor Te vagy a star-os?

Előzmény: pdicdiver (45433)
Szanya Creative Commons License 2 napja 0 0 45434

Mi Balcsin voltunk versenyt feladni. :-D

Előzmény: pdicdiver (45433)
pdicdiver Creative Commons License 2 napja 0 0 45433

Kár, hogy elfogyott a szél... A csúcson kell abbahagyni, a bútorszállítók közül elsőként vettem a 2.  velencei bóját a szigetnél, utána hazamentem ebédelni. :)

Előzmény: csa1 (45432)
csa1 Creative Commons License 3 napja 0 0 45432

Ha minden jól megy, akkor én megyek :)

Előzmény: pdicdiver (45431)
pdicdiver Creative Commons License 4 napja 0 0 45431

Holnap is lesz verseny. :)

Előzmény: Szanya (45430)
Szanya Creative Commons License 4 napja 0 0 45430

Jelen állapotában veszélyesen kezelhetetlen volt a hajó. Folyamatosan beszorultam a sott és a kormányrúd közé. Nem mertem senkihez, semmihez közel menni. A krajcolás és a szélfordulók egy horror. A rajt és a bójavétel pedig rémálom. Főleg, hogy az órát sem tudtuk használni.

De tök jó volt. Gyakrabban kéne versenyezni. 

Előzmény: pdicdiver (45429)
pdicdiver Creative Commons License 5 napja 0 0 45429

Egyezzünk ki döntetlenben, az első futamban gyorsabb voltál. :)  Igaz, majdnem megfogott egy B21 is, ami több mint meglepő volt. Aztkorábban nem volt ott.án egy pöff után simán legyorsultam, valószínűleg akkor szakadhatott le a magam után vonszolt ki tudja milyen hosszú horgászzsinór. Velencén két szakember is keresztbe dobált a kikötő bejárata előtt, amennyire a szélirány engedte próbáltam a nádas mellett maradni de így is hallottam egy "pendülő" hangot. A kormánylapáton találtam némi algagátló hiányt ami korábban nem volt ott.

Előzmény: Szanya (45428)
Szanya Creative Commons License 5 napja 0 0 45428

Szerencsére nem az enyém. De mehettem vele. Lehetne rá annyi pénzt locsolni (csepegtetni), hogy diver kolléga ne tudjon megelőzni legközelebb. :-) De így is jó verseny volt. 

Előzmény: mosogep-szerelo (45426)
pdicdiver Creative Commons License 6 napja 0 0 45427

Kalandtúra volt a meglehetősen változékony széljárás miatt. :)

Előzmény: Szanya (45425)
mosogep-szerelo Creative Commons License 2024.05.07 0 0 45426

A fahajó a legszebb a világon, csak a karbantartása "fáradságos"!

Előzmény: Szanya (45425)
Szanya Creative Commons License 2024.05.07 0 1 45425

Voltunk versenyezni. ;-)

pdicdiver Creative Commons License 2024.04.08 0 0 45424

A fémről aránylag könnyen leszedhető a műgyanta maradéka lamellás csiszoló koronggal és szabályozható fordulatszámú sarokcsiszolóval. Persze nem túl szórakoztató meló. Sőt...

Előzmény: Biwak_ (45423)
Biwak_ Creative Commons License 2024.04.08 0 0 45423

Lehet,kicsit félreérthetően fogalmaztam. :) Ami megmaradt a vason, az a legalsó gyantás réteg. A fölötte lévő kb 0,5centi üvegszál jött le. Nyilván a vas lenne a "nulla" szint, de gyakorlatilag ez az.

Valószínűleg feltárjuk, ha már ennyi energia amúgy is rámegy.

 

Köszi a mágnes ötletet!Megnézem majd!

Előzmény: HUN-12214 (45422)
HUN-12214 Creative Commons License 2024.04.08 0 0 45422

Nem a vasig, de a jó állapotú részek is le lettek szedve. .... el van válva az üvegszál a tőkesúlytól... Ez még kérdéses, hogy így hagyjuk-e.

 

Ezt most nem pontosan értem, némi ellentmondást érzek :) Én ezeket a delaminálódott részeket feltárnám egy ilyen nagy helyreállítás során, legalábbis a legnagyobbat megnézném. Aztán jó nagy átlapolással (15:1) visszalaminálni (vagy kisebb hibát kiglettelni) és úgy befejezni. Hamár...

 

Az epoxy alapozó (némelyik algagátló alapozó is az) jól véd az ozmózis ellen, ha száraz a hajó. Mindig meg van adva a szükséges rétegvastagság (rétegszám), nagyon sokat nem érdemes spórolni.

 

A keel csavarokat meg tudod nézni mágnessel, ha fogja, akkor sima acél, azon jól látszik a rozsda, szemmel könnyű ellenőrizni az állapotukat. Ha nem fogja, akkor rozsdamentes, az viszont belülről, a menet felől szokott korrodálódni (réskorrózió). Utóbbit egy régi hajónál érdemes alkalmanként ellenőrizni, egy-egy darab leszedésésével és visszahúzásával.

 

 

 

 

 

Előzmény: Biwak_ (45421)
Biwak_ Creative Commons License 2024.04.08 0 0 45421

Köszi! Ha egyszer felkeresem mindenképpen megfogadom a tanácsot! :) 

Ezt most "házilag" megcsináljuk. 

Végül a teljes tőkesúly le lett csiszolva. Nem a vasig, de a jó állapotú részek is le lettek szedve.

1-2 helyen minimálisan érezni/kopogásnál hallani, hogy pár mm-el el van válva az üvegszál a tőkesúlytól,de szerencsére a nagy részén nem. Ez még kérdéses, hogy így hagyjuk-e.

Mindenesetre a terv az, hogy kap oldalanként 2-3 réteg üvegszálat/paplant, aztán arra megy rá néhány réteg (még ennek a száma is kérdéses) epoxy alapozó, (esetleg algagátló alapozó), és vegül algagátló.

Persze a legjobb az lenne, ha a tökesúly alját is meg lehetne csinálni, csak ahhoz nagyon sokáig kéne lógnia a darun. 

A csavarokat pár éve lekentem Hamerite-al, látszólag jó állapotban vannak. Ettől függetlenül az esetleges meghúzásukra eddig nem is gondoltam.

 

 

Előzmény: HUN-12214 (45420)
HUN-12214 Creative Commons License 2024.04.08 0 0 45420

Hello, van ilyen is, olyan is: vagy csavarok tartják a tőkesúlyt, vagy a ( elvileg sérülékenyebb) csavaros felfüggesztés kiváltására a tőkesúlyt belelaminálják a hajótestbe. Neked csavaros van, tehát a műanyag réteg nem teherviselő.

 

A tőkesúly csavarok széles anyagválasztékból készülhetnek, a horganyzott szénacél, rozsdamentes/saválló acélötvözetek, szilicium-bronz, monel, titán stb.

Mindnek van előnye, hátránya, a konkrét anyagválasztást a korróziós szempontok, a terhelhetőség és az ár szokta kialakítani. Neked vélhetően horganyzott acél csavarjaid vannak, rendszeresen ellenőrizni kell, hogy nem rozsdásodnak-e, illetve nem árt néha szakemberrel utána húzatni őket.

 

A csavarokra függesztett keel üvegszálas műanyag burkolata nem szokott teherviselő lenni. Elvileg lehet csak a sérült részeket javítani (nekem egy régi hajómon sikerült is néhány tenyérnyi területeket izoláltan javítani), de a tapasztalat az, hogy ha egyszer megindul a műanyag lefelé, akkor nehéz abbahagyni a lehántolását :) A teljes újralaminálás elvileg persze jobb megoldás, csak sokkal drágább.

 

Gerló kitűnő hajóépítő szakember, de készülj arra, hogy a határidőket meglehetősen lazán értelmezi. Ha elfogadsz egy tanácsot: a munka végén fizess.

 

Előzmény: Biwak_ (45416)
Szanya Creative Commons License 2024.04.06 0 0 45419

Hát, meglepődtem mikor rétegelt lemezt olvastam. :-D

Hosszított B18- asokat Gerló csinált. Őt érdemes kérdezni ezügyben.

Előzmény: Biwak_ (45418)
Biwak_ Creative Commons License 2024.04.06 0 0 45418

Közben sikerült kideríteni. Szerencsére nincs benne beton,csak vas. És rétegelt lemez sincs...az műgyanta.

Előzmény: Biwak_ (45416)
mosogep-szerelo Creative Commons License 2024.04.05 0 0 45417

130 centi???  AZ IGEN! Az enyém 112 cm, meg is vagyok lőve vele a Velencei-tavon!

Előzmény: Biwak_ (45416)
Biwak_ Creative Commons License 2024.04.05 0 0 45416

Köszi,igen!

Füredi hajógyárban készült hosszított B18-as hajóról van szó, 130cm-es merüléssel.

Fent látszanak a nagy csavarok, tehát elsősorban biztosan azok tartják.

Javítani kell a tőkesúlyt, mert csiszolásnál -spaklival- elég nagy felületen, ahol mozgott, le lett szedve az üvegszálas réteg.

Ezen a részen a farostlemez/rétegelt lemez látszik, abban lehet vas és/vagy beton.

Eléggé eltérő információkat kapok a javítással kapcsolatban. 

1.Csak a sérült részt üvegszállal stb. javítani, a jó részeket hagyni

2. Az egész tőkesúlyról és környékéről is teljesen leszedni az üvegszálat, aztán legalább 7 rétegben üvegszálazni, epoxy alapozni stb.

 

Előzmény: Szanya (45414)
Szanya Creative Commons License 2024.04.05 0 0 45415
Szanya Creative Commons License 2024.04.05 0 0 45414

Konkrét hajó típussal kapcsolatban érdekel?

Előzmény: Biwak_ (45411)
Szanya Creative Commons License 2024.04.05 0 1 45413

A zsákos pl a B21- es. De nem vagyok hajó tervező. Jó kérdés. Kikérdezem a hajó építő barátaimat.

 

A Balaton 18 tőkesúlyát a tőcsavarok tartják. De az öntöttvas tőkesúly fönti része T alakú, és egy fészekbe ül bele. Ez a megoldás nekem nagyon tetszik. (Bár úgy emlékszem, hogy 5 db csavarral van.) Azt is hallottam, hogy nem saválló vagy rozsdamentes csavarokat alkalmaznak, mert az kevésbé ellenálló az igénybevételnek. (Tudnom kéne, mert fémforgácsoló az első szakmám.)

Természetesen a dinamikus igénybevétel miatt egyes tőkesúly rögzítések körül nem könnyű megoldani a vízmentes tömítést. Így pl egy üvegszálas külső burkolattal ellátva a rögzítésben is szerepet vállalhat ez a megoldás.

 

Aztán van rengeteg tőkesúly kialakítás. Mindegyiknek több megoldása. Mérnöki szemmel nyilván nem annyira mágikus dolog. Én viszont nem ástam bele magamat a témába annyira, hogy konkrét méreteket is tudjak mondani. Inkább csak sok félét láttam, sok félével mentem már.

Előzmény: mosogep-szerelo (45412)
mosogep-szerelo Creative Commons License 2024.04.05 0 0 45412

Szia!

Szerintem a csavarok, de majd Szanya megmondja pontosan!

Az enyémet 4 darab M20 csavar tartja. 

Állítólag van olyan hajó, aminek az alján egy zsebet képeznek laminátból, azt öntik ki betonnal, de ilyet még nem láttam.

Előzmény: Biwak_ (45411)
Biwak_ Creative Commons License 2024.04.05 0 0 45411

Sziasztok!Egy elméleti kérdés:

A tőkesúlyt mi tartja? Csak a fentről látható csavarok, vagy az üvegszálas réteg is?

Szanya Creative Commons License 2024.04.01 0 0 45410

Előzmény: Szanya (45409)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!