Nem csak a C tengely körül rohad az, hanem mindenhol. Amennyire el lehetett rontani azt a buszt, el rontották. Motorikus gondokkal is küzd, ma is javított. Ha egy műszakot ki bír akkor nagy szó. Pedig a gazdái vigyáztak rá. Ez is tükrözi a volánbusz arculatát....
A meglehetősen furcsa Római körút, víztorony melletti kereszteződést átépítik körforgalomra. Az ottani megálló elég hosszú ahhoz, hogy akár 2 csuklós is elférjen, a nagy tér pedig alkalmas lehet arra, hogy teljes visszafordító legyen. Ha ehhez a Domanovszky térnél ellenirányú megálló is épülne, akkor egy kis végállomás is kialakítható lehetne a víztoronynál. Ha ismét felmerül az ötlet, hogy legyen hurokjáratok helyett 2 végállomásos rendszer, mint 3 éve volt kialakítva, akkor ismét lehet egy teljesen új hálózaton gondolkodni. Ez most szerepel a helyi választási ígéretek között. Nem látok rá nagy esélyt, de egy ötletet megért, hátha valaki elgondolkodik rajta felsőbb körökben.
Ha holnap vesz Dunaújváros (vagy más város) egy sztenderd, három ajtós, városi, síma 12 méteres szóló buszt akkor az kb. 80 millió forint áron kapja meg.
Ha ugyanazt megveszed elektromos buszban akkor kb. 120-160 millió forint.
Ha hidrogén busz változatban akkor 270 millió forint.
Egy város légszennyezésének legalább 25-30%-ért a közlekedés a felelős.
- közúti közlekedés,
- vasúti közlekedés,
- vízi közlekedés,
- talán a repülés is ide sorolható de nagyon nehéz megmérni, hogy a repülők okozta (tényleges) légszennyezés milyen módon csapódik le Székesfehérvár, Dunaújváros vagy más Fejér megyei város légterére.
Abból a 25-30%-ból kevesebb mint 1%-kal részesednek az adott városban közlekedő buszok.
Ha a jó tündér megjelenik ma éjszaka Cser-Palkovics úr álmában és emiatt holnap lecseréli az összes fehérvári autóbuszt elektromosra akkor Székesfehérvár levegő szennyezettségében oly csekély mértékű lesz a változás (de lesz változás) hogy a legfínomabb. legérzékenyebb műszerek se tudják majd megmérni.
Esetleg lokálisan meg tudják mérni, például egy helyi autóbusz állomáson.
Képzeletemben (technikai fejlődés, környezettudatosság, miegymás) biztos voltam benne, hogy legfeljebb ugyanannyit fogyasztanak mint a 280-asok, cserébe többet tudnak. Alacsonypadló, klíma stb.
Ugye az 1968-as MAN licensz vásárlásnál Magyarország nem a kicsi 192 LE-s motort (2156) akarta megvenni hanem egy kb. 250 LE-s de inkább 280 LE motort.
De az katonai okok miatt a NATO nem engedélyezte a németeknek azt eladni.
Így egy elég gyenge motorral futottunk neki az Ik-200-as család világsikeréhez vezető útnak.
Százszor jobb volt a 2156-os MAN motor mint előtte a Csepel vagy a JÁFI próbálkozásai.
Egyszerű volt mint a faék és takarékos.
Egy 2156-ossal szerelt Ik-260-as símán eljárt (városban) 30-40 literrel. Helyköziben meg még ennél is kevesebbel.
Egy 2156-ossal szerelt Ik-280-as símán eljárt (városban) 35-50 literrel. Helyköziben meg még ennél is kevesebbel.
Hatalmasak voltak a különbségek.
Egy Mátraháza-Kékestető fordán ugyanaz az Ik-266 kb. 1,8-szor fogyasztott többet mint Kistelek és Szeged között.
----------------------------------------
Új korszak.
egy Ik-280 üresen kb. 13 tonna, terhelten (kipúpozva) kb. 23 tonna.
Egy Volvo 7700A üresen kb 18 tonna, terhelten kb. 28 tonna.
Itt már van egy 5 tonna túlsúly.
Azután jön a légkondi.
Azon felül millió más amihez teljesítményt kell szolgáltatni.
Ma már egyáltalán nem ritka helyközi vagy városi csuklósban a közel 300 LE, míg ugye a 2156-os motor (elméletileg) 192 LE-t adott le.
Sziasztok. Múlthéten szabadbattyánban láttam pár fotóst "lajostelep" megállónál, KHA-780 volt az fotózott alany. Esetleg itt van a fotós? Vagy valaki aki fotózgatta mióta ki van díszítve?
Ui: került fel még kettő dísz a buszra így már 26 darab díszíti a mindennapokban, és a kálozi sárga villamos is elkészült 4 hét pihi után, de még mindig a 780 a legjobb a 6 közül
Nekem az első igazi nagy pofon valamikor 2000 körül jött el.
Az itt OFF Zala Volán beszerzett talán 3 db BERKHOF típusú helyközi csuklós használt buszt.
akkor amikor a hazai helyközi csuklós buszok 95%-a még Ik-280 volt.
Nos ez a 3 db busz a Zalaegerszeg-Nagykanizsa közötti helyközi viszonylaton 65 liter gázolajat fogyasztott 100 km-n.
Akkor amikor a helyközi 280-sok közül amelyik 28 liter felett fogyasztott sík úton annál már a volán üzemegységi telephelyi főművezetők - országszerte - fogyasztásmérésre beutalták az adott buszt a megye székhelyi központi telephelyre.
Két és félszer fogyasztott többet és ugyanazt tudta mint egy ik-280.
Innentől számítom az új időszámítást.
Rájöttem, hogy az új időknek, új szavai lesznek.
Utána a későbbi - nyugati - helyközi csuklósok fogyasztásai, így többi között a Volvo 7700A típusé se, már nem leptek meg.
KPK-291 elvileg volt kint már próbajáraton az új menetrend előtt, de nyilván ez az áprilisi változás mozdított meg mindent. Április 17-én jelent meg tartósan az utakon.
KXH-595 április 26-án lett beírva először, hogy kint van.
Egyébként én is most e hét elején láttam őket együtt, egyszerre közlekedni. A kijelzőik is működésre vannak bírva.