Keresés

Részletes keresés

_cvisoma_ Creative Commons License 30 perce 0 0 3547

Persze, elvileg 90-es limiterrel állunk neki előzni...

Gyakorlatilag meg nyomjuk, ahogy a csövön kifér, hogy minél kevesebb időt töltsünk a szembesávban, mert a józan ész ezt diktálja.

 

 

Egyébként amit a sorelőzésekben a legjobban utálok: amikor már elég közel van a szembejövő, és hely is lenne még időben, biztonságosan besorolnia az előző autónak, de nem, csakazértis megelőzi még a maradék X darab autót is, ezzel életveszélyes helyzetet teremtve mindenki számára, aki körülötte van.

Előzmény: Dr. Propelleressy Huba (3541)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 1 órája 0 0 3546

nem kizárt, hogy a másik fél a rendőrök haverja volt?

Előzmény: Dr. Propelleressy Huba (3542)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 1 órája 0 0 3545

A magam részéről kerültem már szerinted "nem életszerű" helyzetbe is...

Előzmény: Dr. Propelleressy Huba (3541)
Dr. Propelleressy Huba Creative Commons License 1,5 órája 0 0 3544

"Ezért – műszaki szakértői érvekkel – csak az ún. biztonsági fékezési lassulás „várható el”, ami a járműre előírt, vagy azon az úton elérhető lassulásnak a fele, rendszerint közepesen erős, nyomot alig hagyó fékezés. Példánkban ez 7 m/s2 (av) illetve 3,5 m/s2 (ab). Ám ez így csak akkor reális (jogos?), ha az előző gépkocsi sebessége nem haladja meg a hatóságilag engedélyezettet. Arányos lehet: ahány százalékkal lépi túl a megengedett sebességet, annyi százalékkal kell a biztonságosnál erősebben fékezni. Ilyenformán a megengedett sebesség kétszerese esetén már vészfékezés várható el, hiszen aki hajtani tud, tudjon fékezni is."

Előzmény: Dr. Propelleressy Huba (3543)
Dr. Propelleressy Huba Creative Commons License 1,5 órája 0 0 3543

Tanulmány a témában:

 

Dr. Kemény Lajos igazságügyi gépjármű-közlekedési műszaki szakértő:

 

„Előző ütközik elébe kanyarodóval típusú” balesetek szakértői vizsgálata

 

 https://www.nye.hu/ktit/sites/www.nye.hu.ktit/files/dokumentumok/E_segedletek/Kozlekbizt/BalraKanyarKemLaj.pdf

Dr. Propelleressy Huba Creative Commons License 3 órája 0 0 3542

https://totalcar.hu/tanacsok/autojogasz/2020/10/04/tenyleg_nem_szabalyos_egyszerre_ket_autot_elozni/

 

Ez szerintem nagyon gáz, hogy egy jogász nem tudja/meri megmondani, szabad-e több autót előzni.

Dr. Propelleressy Huba Creative Commons License 3 órája 0 0 3541

Elvileg előző autóként maximum 90-nel haladok, életszerűen az előzött járművek minimum 70-nel haladnak.

 

Ez nem nagy sebességkülönbség, egy pillanat alatt vissza tudok sorolni szabályosan bárki zavarása nélkül (ha megvolt közöttük a megfelelő követési távolságnak legalább a nagyja, 70-nél legalább egy 20 méter).

Előzmény: ÁsítóSárkány (3538)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 3 órája 0 0 3540

lehet nem szeretni, de a Közúti Közlekedési Egyezmény első változata 1949-ből jön, pl. Franciaországban már 1950-ben hatályba lépett, és a főútvonalra vonatkozó alapvető szabáloykat már tartalmazta.

Előzmény: ÁsítóSárkány (3533)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 3 órája 0 0 3539

onnantól, hogy ő már elfoglalta a sávot, és egyenesen halad és megkezdte az előzést -- az elöl haladó irányváltása már akadályozza, az irányváltoztatás szabálya szerint nem szabad akadályozni, innentől az egyenes haladást megtiltani sem a számára...

Előzmény: Ashi Valkoinen (3536)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 4 órája 0 0 3538

Kb hasonlóan gondolkodunk, csak az a kérdés, hogy mikor döntöd el, hogy kit előzöl, a newtoni fizika mentén: nagy sebességkülönbségnél pár autóval előre már döntöttél.

Előzmény: Dr. Propelleressy Huba (3537)
Dr. Propelleressy Huba Creative Commons License 4 órája 0 0 3537

Azzal egyetértek, hogy "lehessen haladni" az országúton, és teljesen rendben is van ott a főútvonal tábla azzal a jelentéssel, hogy szabad előzni kereszteződésben is (sokszor ezek nem is igazán láthatóak amúgy).

 

A sor előzésével sincs bajom, lehet ésszel is csinálni, és ha nem tartanak megfelelő követési távolságot a sorban - ami sokszor később derül ki, vagy megváltozik -, akkor szerintem elkerülhetetlenné is válhat több autó egyidejű előzése.

 

A lényeg nekem, hogy minden autó után új döntést hoz az ember, hogy

 

a) visszasorolok

b) megelőzöm a következőt is.

 

b) esetben újra mérlegelem, hogy fennállnak-e a szabályos előzés feltételei, pl. nem jelez-e kanyarodási szándékot az előttem lévő.

 

Ezt az értelmezést hol cáfolja a Kresz? Én így értem, így tartom életszerűnek, így tartom biztonságosnak is.

 

Nekem az nem életszerű, hogy a 2-vel mögöttem jövő autót előzik, és ez azt jelenti, hogy engem is előzni fognak. Nem engem előznek. Vagy ha én előznék sort, így mondanám magamban, hogy "őt már nem előzöm meg" / "megelőzöm még őt is".

Előzmény: ÁsítóSárkány (3531)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 4 órája 0 0 3536

Nem kell meggyőzni senkit, a korábban bemutatott KRESZ pont alapján impliciten tilos balról előzni, de jobbról igen.

 

Nem kell módosítani, csak expliciten leírni azt, ami impliciten meg van fogalmazva.

Előzmény: ÁsítóSárkány (3534)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 4 órája -1 0 3535

ha jól rémlik, elég a kétharmaduk emlékeim szerint...

Előzmény: ÁsítóSárkány (3534)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 4 órája -1 0 3534

Győzd meg egy konferencián a több mint száz szerződő országot... sok sikert!

Előzmény: Ashi Valkoinen (3532)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 4 órája -1 0 3533

Hozzáteszem, a szabályozás  nemzetközi egyezményekből jön, némelyik  több mint száz szerződő országgal, egyes országokban több mint 73 éve hatályban.

Előzmény: Xezs (3528)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 4 órája 0 0 3532

Az általam leírt javaslat lényege, hogy útkereszteződésben - a kijelölt gyalogos átkelőhelyhez hasonlóan - ne lehessen előzni.

 

Így az összes tárgyalt típusú baleset megelőzhető lenne, és nem a kanyarodónak kellene még arra is felkészülnie manőver közben, hogy biztosan elengedjen egy sietőst, aki egyenlőbb, mint a többiek.

 

Már csak azért is undorító helyzet, mert a balra kanyarodáshoz készülő jármű lassít a manőverhez, meg a mögötte menők is, és elég esélyes, hogy a sorban mindig lesz egy rácsericsi, aki nekiáll az egész sort kielőzni, mert - ahogy írod - a főútvonalon lehessen haladni, faszért akar valaki kanyarodni.

 

Előzmény: ÁsítóSárkány (3530)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 4 órája 0 0 3531

Ha még nem kezdte meg annak az előzését is annak, aki elkezd irányjelezni, persze, vissza kell sorolnia.
Ha eljutott a megkezdett előzés állapotba, akkor viszont a balra kanyarodni kivánó nem kezdhet bele a tényleges manőverbe, amíg folyamatban van az előzés.
És ez meg van spékelve reflexidővel.

A dolog belátható úton működik. Nem belátható helyen előzésnél megtévesztő sebességet fognak megállapítani annál, aki előzött, meg azt fogják mondani, nem a látási viszonyoknak megfelelően választotta meg a sebességét. A főútvonal úttestjének kell beláthatónak lennie.

Előzmény: Dr. Propelleressy Huba (3529)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 4 órája 0 0 3530

Mi a célja a szabályozásnak? Alighanem az, hogy a főútvonalon lehessen haladni.

Ha nincs külön jelzés, ami tiltja, akkor simán szabályos lehet az előzés.
(azért külön felhívom a figyelmet a gyalogos átkelőhelyre, mint tiltó jelzésre)

Előzmény: Ashi Valkoinen (3526)
Dr. Propelleressy Huba Creative Commons License 5 órája 0 1 3529

Én is azt gondolom, hogy ez lenne a logikus és a biztonságos, és a Kreszből is ezt olvasom ki, hogy aki sort előz, annak figyelnie kell, hogy valaki nem akar-e balra kanyarodni (az indexről látni többnyire), mert ha van ilyen, akkor vissza kell sorolnia még mögötte.

 

Aztán lehet, hogy az indexelő nem kanyarodni, hanem előzni akar, de ezt az előző nem tudja eldönteni, ezért meg kell szakítania az előzést.

 

Elvileg ugye 90 alatt megy, mellette betartják a követési távolságot, a kamionok plusz egyet is, túl nagy sebességkülönbséggel nem is előzünk (ld. relatív gyorshajtás), így nem lehet elvi akadálya a visszasorolásnak.

Előzmény: Ashi Valkoinen (3524)
Xezs Creative Commons License 6 órája 0 1 3528

A szabályozás jelenleg ez. És pont emiatt kell védett útra kanyarodáskor mindkét irányba nézni, hiába csak jobbra fordulsz. Más kérdés, hogy hiába szabad, nekem eszembe nem jutna védett úton a kereszteződésben előzni.

Előzmény: Ashi Valkoinen (3526)
Xezs Creative Commons License 6 órája 0 2 3527

Szerintem az ilyen balra kanyarodós és előzős sztorikban a legnagyobb ludas mindig a gyorshajtó. Két okból: egyrészt, az adott szakaszon senki sem számít arra, hogy valaki a megengedett sebességet súlyosan túllépi, és általában nem is mindig látszik időben. A másik ok, hogy a gyorshajtó minél hamarabb próbál elpucolni a helyszínről, mert nagyon jól tudja, hogy mindenki őt utálja a felelőtlen viselkedése miatt. Épp ezért nem a forgalmat figyeli, csak igyekszik minél hamarabb elpucolni a bűntett színhelyéről. Szerintem a gyorshajtás igenis stresszeli az elkövetőt, és épp emiatt kellene súlyosan büntetni. Én ha megengedettnél sebességgel megyek, tök nyugodt vagyok, tudom hogy a közlekedés része vagyok és n4m valami kívülálló, akit mindenki utál.

Ashi Valkoinen Creative Commons License 6 órája 0 0 3526

Akkor nem jó a szabályozás.

 

Meg lehet oldani az aktuális útburkolati-jel pótlásnál, hogy kereszteződés = záróvonal + előzés tilalma. 

 

Mert ebben a buliban sajnos az is benne van, amikor jobbra, kis íven kikanyarodsz a védett útra, és hopp, jönnek szembe, mert mire kikanyarodtál, nekiállt az előzésnek.

 

De rohadtul nem a jó eséllyel szabálytalan sebességgel előzőket kellene még a szabályokkal, joggyakorlatokkal is védeni.

Előzmény: ÁsítóSárkány (3525)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 7 órája 0 0 3525

Ez kb. annak a rendőrnek a hozzáállása, aki reakción belül kapcsolja be a megkülönböztető jelzéseit mielőtt beér a kereszteződésbe...
Bocs, de öngyilkosjelölt attitűd, hogy a másik alkalmazkodjon a fizika törvényei ellenére is.

Előzmény: Ashi Valkoinen (3524)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 9 órája 0 0 3524

A 3510. sz. hozzászólásomban írt is alkalmazandó - balról nem szabad előzni kanyarodási szándékát jelző járművet.

 

Nincs olyan kivételszabály, hogy ha már elkezdted, akkor mégis szabad.

Előzmény: ÁsítóSárkány (3523)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 9 órája 0 0 3523

Ami viszont van, az az irányváltoztatás szabálya: KRESZ 29. § (1) bekezdés, ami teljesen jól alkalmazható és alkalmazandó: gyakorlatilag azt alkalmazzák, közben formálisan a a 31. § (6) bekezdést hivatkozva inkább.

Előzmény: Ashi Valkoinen (3522)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 9 órája 0 0 3522

Köszi.

 

Emlékeim szerint idehaza nincs precedensjog, tehát a gyakorlattól eltérő ítéletet is hozhatnak bármelyik ügyben.

 

Másrészt ezek továbbra sem a közlekedésre vonatkozó irányadó jogszabályok, csak megtörtént esetek kapcsán törtémt jogértelmezések.

Előzmény: ÁsítóSárkány (3521)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 10 órája 0 1 3521

https://eakta.birosag.hu/anonimizalt-hatarozatok

 

javasolt keresőkifejezés: megkezdett előzés* elsőbbségi helyzet*

pár napon belül túrok pár azonosítót, amire konrkétan lehet keresni

Előzmény: Ashi Valkoinen (3520)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 10 órája 0 0 3520

"akkor a joggyakorlat szerint az előzést végrehajtó elsőbbségi helyzetben van."

 

Még egyszer kérdezem - ezt a jog hol fogalmazza meg?

Előzmény: ÁsítóSárkány (3519)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 10 órája -1 0 3519

Ha már folyamatban van az előzés -- túljutottunk a megkezdésen --, akkor a joggyakorlat szerint az előzést végrehajtó elsőbbségi helyzetben van. Ilyen egyszerű.
Amúgy nem árt egy kicsit számolni az általános iskolai fizikával meg a reflex- és fékkésleltetési idővel, olyan aprósággal, mint fékúttal.

Előzmény: Ashi Valkoinen (3516)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 10 órája -1 0 3518

Bocs, tényleg rosszul emlékeztem, csak akadályozni nem szabad.
Viszont akadályozni ebben az esetben egyáltalán tilos, akár kis sebesség- vagy irányváltsra kényszerítés is tilos.

Előzmény: Dr. Propelleressy Huba (3514)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!