Kis cikkesckére bukkantam a Népszabiban:
Angol–magyar mérkőzés a Roverért
A BMW Magyarországra hozhatja az érdekeltségébe tartozó Rover gyár
legújabb középkategóriás modelljének gyártását, ha a kormánytól kedvező
ajánlatot kap – értesült lapunk. Chikán Attila szerint a cég megkaphatja a
beruházáshoz szükséges kedvezményeket. A BMW egyelőre London konkrét
válaszát is várja.
A Rover anyavállalata, a BMW, a brit mellett a magyar kormányhoz is segítségért
fordult egy új, középkategóriás Rover modell gyártása érdekében – jelentette a
Reuters a Rover igazgatósági tanácsának egyik tagjára és szóvivőjére hivatkozva.
Bernard Carey a genfi autószalon alkalmából nyilatkozott kedden a hírügynökségnek
a svájci városban. A szóvivő a sajtó munkatársainak azt is elmondta, hogy még nem
kértek hivatalosan támogatást a magyar döntéshozóktól. Az utóbbi hetekben elvi
lehetőségként már felvetődött az új beruházás, amely a BMW tulajdonában lévő brit
autógyár új modellcsaládjának magyarországi gyártásához kapcsolódna – mondta.
A BMW konszern nem tervez semmilyen termelői beruházást Magyarországon –
jelentette ki a müncheni központú vállalatcsoport egyik szóvivője kedden bonni
tudósítónk érdeklődésére. Jörg Dinner közölte: nem tudja megerősíteni az erről újra
és újra felröppenő pletykákat. A szóvivő kijelentette, hogy a BMW előnyben részesíti
az angliai üzemet.
Tudósítónk más forrásból úgy értesült, hogy a BMW kapott ajánlatot Magyarországtól,
de egyelőre nem talált alkalmas telephelyet. Állítólag gondot jelent, hogy az ideálisnak
számító északnyugat-magyarországi régióban kimerült a szakképzett
munkaerő-tartalék. Meg nem erősített hírek szerint a BMW közel 5 milliárd márkát szán
a válságos helyzetben lévő Rover megmentésére.
Boros Jenő, lapunknak a genfi autószalonon tartózkodó munkatársa azt jelentette: dr.
Joachim Milberg, a BMW igazgatótanácsának elnöke újságírók előtt tegnap
megerősítette, valóban eldöntötték, hogy a Rover új, középkategóriájú autóját vagy
Angliában, vagy Magyarországon fogják gyártani. Az erről szóló döntést a brit, illetve a
magyar kormány által nyújtott támogatás ismeretében hozzák meg.
London már megszabott bizonyos feltételeket: csak akkor adja meg a BMW-nek angliai
gyártelepe fenntartására a kért anyagi támogatást, ha a német autógyár maga is
jelentős beruházásokat vállal. A német óriásvállalat a múlt héten már jelezte, hogy
több százmillió márkának megfelelő brit kormánysegélyt kér, különben kénytelen lesz
bezárni az érdekeltségeihez tartozó Rover cég longbridge-i telepét. Ez Nagy-Britannia
legnagyobb autógyára, 14 ezer embertfoglalkoztat. A brit sajtó körülbelül 200 millió
font összegre taksálja a BMW igényét.
– Korábban csak közvetve tárgyaltunk a BMW-vel, illetve a Roverrel. Tudtunk
szándékainkról, ismertük azt az alkut, amit az angol kormánnyal folytattak – mondta
washingtoni tudósítónknak az amerikai fővárosban tartózkodó Chikán Attila gazdasági
miniszter. – Elmondtuk nekik: megkaphatják a beruházáshoz szükséges feltételeket.
– Készek vagyunk megfontolni a pénzügyi támogatást, ha a BMW maga is jelentős
beruházásokat hajt végre – mondta Stephen Byers brit ipari és kereskedelmi miniszter
kedden a BBC-nek. Pontos összeget most sem említett a kért, avagy megfontolandó
segítséggel kapcsolatban.
A Rover céghez közel álló forrásból a Népszabadság értesült, hogy a cég nagyon
büszke brit mivoltára, és a nemsokára piacra kerülő új, 75-ös modellnek is ez a fő
marketingjellegzetessége. Szívesebben vennék, ha a gyártás Angliában maradna, de
természetesen elfogadnának egy olyan helyszínt is, mint Magyarország. A Rovernél
úgy tudják, hogy kedd este csak az új modell elkészítéséről született döntés, a gyártás
helyszínéről többhetes, esetleg hónapos vita várható.
Időközben elterjedt, hogy a Volkswagen és a Ford viszont megvásárolná magát a
BMW-t. A hírt hivatalosan nem erősítették meg, de nagy feltűnést keltett, hogy nem is
cáfolták.
Idáig a cikk.
Nem lett volna jobb, csak annyit írni, Hogy a
"Rover dologgal kapcsolatban fingunk sincs, hogy mi a helyzet."
Bocsika.