Tehát a 75 busz kiadásához az eddigi 82 helyett 85-87 járműre lesz szükség. Az ember azt gondolná, hogy az újabb típusoknak magasabb a rendelkezésre állása.
A szolgáltatásbeszerzésre kiírt tendereken a forgalmi kocsik száma szerepel. Azaza a 82 NAY-ból 75 amit ki kell adni. Tehát az 50 szóló dízel kocsira valószínűleg 56-57, a 25 elektromos szólóra 29-30 jármű lesz beszerzeve.
Már új korukban is teljesen más az utazási komfort a két típuson, ennyire használtan meg pláne. S ilyen szempontból inkább Citaro mint pl. a MAN. pláne Conecto.
Vételárban nincs akkora különbség a két típus között, Arrivának közvetlen tapasztalata van mindkét típussal. Már egy jó ideje azt az álláspontot képviselik (szerencsére), hogy Conectót nem fognak venni. Hosszabb távon több a kínlódás, drágább üzemeltetni, rosszabb minőség és nehezen adhatók tovább, mint a C2-esek. Elég összehasonlítani tavalyi évből a 10 éves MHU-k állapotát a mostani NCA-kal, nehéz elképzelni ki venné meg/bérelné ezeket ilyen állapotban.
Szerintem tanultak már belőle, hogy míg a csitárókat a magas futásteljesítmény ellenére is elég jó állapotban normális áron el tudták adni, ezzel szemben a konnektorok következő útja kb. egyből a bontóba vezet...
Az NCA-kkal szerzett tapasztalatok alapján tudtommal eszük ágában sem volt Conectót venni... Egyébként meg az egy dolog, hogy a Citaro vételára valamennyivel magasabb, de hosszú távon kifizetődőbb lehet, ha jobb rendelkezésre állást és magasabb minőséget képviselnek (a múltkor már volt erről szó).
Itt azert erdekelne valami. Nyilvan dragabb nekik Citarot venni, mint Conectot, de ezt a kulonbozetet - gondolom - csak elegge korlatozottan jelenithetik meg az ajanlatukban, marmint ha nyerni akarnak. A tobbit vajon benyelik, mint pech?
Mellesleg az o pechjuk a mi vak szerencsenk, ezek szerint. Az egyik gyar kapacitashianyan mulik, hogy a jobbat kapjuk.
Viszont az elektromos buszokon télen jégverem, nyáron szauna van, mert állandóan leszabályozza a fűtést meg a hűtést. Amikor enged hűteni/fűteni a rendszer, akkor rendben van, de ez jellemzően pár perces intervallum.
Úgy említették, hogy az Andor lesz "elektromos" telephely. S ha jönnek az elektromos szólók, gondolom a "hegymenetes" vonalakra kerülnek, mert felfelé kisebb a fogyasztás/igénybevétel, mint a dieselnél, ráadásul lefele menetben meg szépen visszatöltenek.
A török gyár csak 2026-os szállításokat tud vállalni, da a mannheimi és a francia üzem lazán tudja teljesíteni a megrendeléséket. Egyébként az ITK is Citaróval indult volna pont azért, mert Conectót már csak 2026-re lehetett volna berendelni.
Inkább az lesz az érdekes, hogy tud-e szállítani a Mercedes időben, ugyanis két év a várakozási idő a városi dízel buszaikra. Hiszen okosan leépítették a gyártókapacitást...
Ja igen, ez valoban megkavart (nem eloszor) a darabszamoknal. Ugye van egy kiiras szerinti darab+opcio, ehhez kepest van egy, ami megvalosul es meg ott van, hogy a szolgaltato ezt a darabszamot mennyibol allitja ki. A kulonfele honlapok/mediumok meg mindig azt a szamot nyomjak, amit a kontextus megkivan (vagy ami a legelonyosebb nekik).
Tartalékkal annyi, de a szerződés 75 forgalmi (+120 a csuklós). A PDN meg 45 db. Utóbbiak persze, hogy járni fognak, 2027-ig, ha minden igaz. Csak én arra vagyok kíváncsi, hogy maradnak, ahol vannak, vagy viszik át őket a Szállítóba, vagy egy újabb verzió valósul meg. Ha meg mégis bukják ezt az 50-et, akkor mennyi variálási lehetőség van a vonalakban, tényleg sok a kérdés. :)
Azt meg nem tudni, hogy azokkal az elektromos cuccokkal mi lesz. Meg egyaltalan kinel. Es akkor meg ott az elosztas: tegyuk fol, megnyeri az Arriva. Ket garazsba egesz biztosan nem fog elektromost rakni, legalabbis amig ennyire keves van, biztosan nem. De akkor meg hogy? Az Andor vagy a Szallito adna mindent, amit most a ketto kulon? Vagy lenne meg egy uj szereplo?
Szoval en inkabb csak fejben kavarok egyelore, mert annyi lehetoseg van.
Persze, en is jobban orulnek a Citaronak, csak kozben szoktatom magamat az Isuzu gondolatahoz is. Szerintem a kivaltodo MAN-ok szinvonalat nagyjabol tudja, a Conectonal meg latatlanban is jobb.
Ha tippelni kene, a PDN-ek egesz biztosan jarni fognak tovabb (valahol).
A 75 NAY kiváltása nem úgy lesz, hogy ez az 50 db+ 25 szóló elektromos? Gondolom az elektromosok fognak utolsónak beállni, így azoknak csak 2025 szeptemberig kell megérkezni (a NAY/NCA kontingens emlékeim szerint május, júli, szept beállású volt). Azért remélem, hogy hasonló story lesz itt is, mint az SGY szériánál, mert gyanítom az Arriva oda is C2-eseket hozna. Azért Isuzu helyett inkább a C2, úgyhogy én drukkolok nekik, ha már nem a BKV kapja vissza ezeket a vonalakat...
És ugye ott van még a kavarás, hogy a 114, 150, 250 (meg azóta variálásokkal még ugye az 53, 141, 153/154) is NAY szerződés, hiába a PDN-ek járnak ott.